Brief aan de vrijwilligers

1217 WC Hilversum

Zwijndrecht, januari 2019

Allerbeste en liefste Make-A-Wish bikkels,

Yes, ik besef me goed dat het een enorm enthousiaste aanhef is van een brief aan mensen die wij niet kennen. Maar ik kan ieder woord verklaren en dus vind ik de aanhef zeker op zijn plaats. En dat we jullie eigenlijk allemaal niet kennen is juist de reden waarom wij jullie ook willen bedanken. De specifieke reden is dat jullie bijdrage – het fotoalbum - een prominente plek heeft in ons leven en een vaste plek in onze woonkamer. En ja, soms mogen jullie zelfs mee naar bed.

Wat een traktatie was het dat onze jongste zoon Arnau september vorig jaar een prachtige wensdag heeft gekregen. De hele dag was een avontuur van plezier, spanning (want dat is helaas een gevolg van de lange periode dat Arnau behandeld is) en verrassingen. Emoties en ervaringen gingen alle kanten op, stiekem wel te veel om scherp te kunnen onthouden.

Arnau heeft een week nodig gehad om bij te komen van zijn wensdag. En in het begin hebben we er niet veel met hem over kunnen praten. Totdat we na een paar weken bezoek kregen en hij het fotoalbum van jullie kreeg. Eerst wat voorzichtig bladerde hij hierdoorheen. Maar al snel zagen wij de glinstering van plezier in zijn ogen. Door het album zag hij ineens zijn dag weer in beeld, op een rustige manier, met alle leuke momenten van plezier (en kattenkwaad met de KNRM). Het werd voor hem overzichtelijker en hij maakte verbinding met al het plezier van die dag, en de spanning verdween met de keer dat hij door zijn album heen bladerde.

Nu is het Arnau zijn “Meek eh Wisj” boek en marcheert hij hier stoer mee door de kamer, om te laten zien aan iedereen die het nog niet heeft gezien. Of om samen met zijn broer nog eens lol over te hebben, aan ons zijn ouders te vragen hoe dat ene ook alweer zat of aan anderen te laten zien wat hij allemaal heeft beleefd. Naast dat wij het album enorm leuk vinden, is het voor Arnau ook therapeutisch: hij leert weer plezier herkennen in zijn nog hele jonge leven en dat niet alles (wat vreemd is) per definitie angstig is. Nu is het vooral een bron van pret en grapjes. Want het is zijn album. Die vindt hij vet mooi en stoer!

Dus liefste MAW-vrijwilliger, dat ben je zeker als je hart openstaat om voor een onbekend kind zoiets te doen. En beste MAW-vrijwilliger, dat ben je zeker als je belangeloos je tijd en energie vrij wil maken voor al die kinderen die je niet kent. En bikkels zijn jullie omdat wij er heel veel respect voor hebben dat jullie er die tijd in willen en blijven steken. Want voor zoiets heb je naast een groot gouden hart ook doorzettingsvermogen nodig. En deze combinatie is een zeldzaam goed.

De afgelopen jaren hebben wij als gezin, en Arnau in het bijzonder, geleerd om dankbaar te zijn voor de momenten en kleine dingen in het leven die je plezier kunnen geven. Daarom voelen wij een enorme dankbaarheid naar jullie voor het maken van het album van Arnau. Een dankbaarheid uit het hart van ons gezin. Wij hopen dat jullie nog veel kinderen het geluk van het nagenieten, het herbeleven blijven geven. Hoewel misschien niet altijd even direct zichtbaar, heeft het wel een eindeloos leuk resultaat.

Heel veel dank en wij wensen jullie, naast een goede gezondheid, het allerbeste!

Een dikke knuffel,

Arnau, Ferran, Michel & Núria