ONDERSTEUNENDE TEAMS

Team Communicatie

‘Ik heb hele flauwe humor’

Afgelopen boekjaar stond team Communicatie aan de basis van nieuwe ontwikkelingen. Sinds september 2018 opereert het team namelijk als zelforganiserend team, ter ondersteuning van de kernteams Wens, Marketing en Vrijwilligersmanagement. Zónder teamleider en in de lijn direct onder Hanneke Verburg. Het team is zich verder nóg meer gaan richten op het naar buiten brengen van onze verhalen. De Wish Stories van de wenskinderen zijn het belangrijkste middel om te bouwen aan de naamsbekendheid van Make-A-Wish Nederland.

Campagnes

InfluWENSers campagne

Sinds 2018 zijn we actief op Instagram, met als resultaat een stijgende lijn in het aantal volgers. Op 21 januari 2019 lanceerden we de influWENSers campagne, met als doel Make-A-Wish bij een nieuwe, jongere doelgroep onder de aandacht te brengen. Voor deze campagne gaven we drie wenskinderen een podium: Amadi, Mila en Bas. Deze drie InfluWENSers namen hun volgers al vloggend op hartverwarmende manier mee in hun Wish Journey. Amadi droomde van vol gas in een politieauto de straat uitrijden. Mila wilde enorm graag een meet&greet met Jochem Myjer en Bas was gek op Star Wars. Door hun aansprekende verhalen probeerden wij de twintigers en dertigers bij ons werk te betrekken.

De influWENSers campagne zorgde voor veel meer interactie op ons Instakanaal. We plaatsten 180 posts: 30 wall posts en 150 stories. De posts leverden 5195 likes op. Gemiddeld 174 likes per post; 35,4% hoger dan het kanaalgemiddelde. Daarnaast ontvingen we in totaal 398 comments, waarvan 370 op de wall posts. Met gemiddeld 12,3 comments per post zaten we hier maar liefst 393,3% hoger dan het kanaalgemiddelde. Het bereik van deze campagne bedroeg 200.000 mensen. De video van de YouTuber DutchTuber (over Amadi) zorgde voor 194.000 views, 8400 likes en 1200 comments.

Bedankt Ambassadeurs!

In juli en augustus 2019 vond ook de campagne Bedankt Ambassadeurs! plaats. Vanwege ons 30-jarig bestaan hebben we alle ambassadeurs bezocht en op video gezet. Die filmpjes zijn heel leuk geworden. De tour gaf ons bovendien de kans om ze te bedanken voor hun belangeloze inzet Make-A-Wish onder de aandacht te brengen van een breder publiek. Én om ze iets terug te geven, in de vorm van een bijzonder beeldje.

Onze ambassadeurs reageerden reuze enthousiast op het cadeau. Neem Fockeline Ouwerkerk. In haar video zegt ze: ‘O, die ga ik naast mijn gouden kalf zetten.’ Dat geeft wel aan hoeveel waarde ze er zelf aan hecht.

De filmpjes zijn vervolgens wekelijks op Facebook gepost, om ons 30-jarig jubileum nog eens extra onder de aandacht te brengen bij onze volgers. Met de posts bereikten we 126.189 mensen.

Zichtbaarheid in de feestmaand

Begin december 2018 lanceerde Jeans Centre in samenwerking met Make-A-Wish een must-have voor de feestdagen: de ‘goede’ kersttrui. Een mooie, lekker warme trui van organisch katoen. Voor dames uitgevoerd in blauw, met een koperkleurige sterrenprint en gouden accenten. De herenvariant had een zwarte grafische print en zilveren accenten. Van elke verkochte trui doneerde Jeans Centre 50% aan Make-A-Wish. De kerstactie leverde niet alleen € 25.000 op, maar ook exposure in álle winkels van Jeans Centre. De etalages waren twee weken aangekleed met de kersttrui en ons logo was duidelijk zichtbaar op de pui.

Kerstgedachte ook bij Jumbo

In dezelfde periode verkocht ook Jumbo kersttruien voor Make-A-Wish. De kersttrui van Jumbo was vanaf 6 december 2018 in alle Jumbo supermarkten te koop voor € 9,99, inclusief een uitwasbare textielstift. Hiermee kon, in een speciaal vakje op de buik, de volgende zin afgemaakt worden: ‘Alles wat ik voor Kerst wil is…’ De gehele winst van de kersttruien was voor ons.
De actie was een groot succes, want bijna alle truien waren voor de kerst al verkocht. De opbrengst bedroeg € 35.000. Jumbo, bedankt!

Colette Cloosterman, Chief Customer Officer van Jumbo, bij de overhandiging van de cheque:

‘Kerst is een mooie tijd voor supermarkten, maar wij wilden meer doen dan alleen maar lekker en gezond eten aanbieden. Hoe mooi is het om juist in deze periode goed te doen voor een ander en wensen op een leuke manier in vervulling te laten gaan.’

Wish Journeys

Agent Amadi

‘Halt, politie!’. Deze woorden wil Amadi (7) altijd al eens in het echt zeggen. In zijn dromen rijdt hij vol gas in een politieauto met zwaailichten de straat uit, om als onderdeel van het arrestatieteam criminelen te achtervolgen.

Amadi heeft alleen al heel lang botkanker, waardoor hij in een rolstoel zit. Hier lieten wij ons in zijn Wish Journey echter niet door tegenhouden. Amadi is namelijk gek op actie. Hij houdt van klimmen, klauteren en van voetballen. Door zijn operatie, waarbij een deel van zijn been geamputeerd is, zijn deze hobby's helaas voorlopig niet meer mogelijk. Dus regelden wij dat hij mocht meelopen met een arrestatieteam van de politie; zijn favoriete YouTuber speelde de boef die hij uiteindelijk mocht vangen.

Comedian Mila

Humor is voor Mila het allerbelangrijkste in het leven. Positiviteit helpt haar om te gaan met wie ze is en wat ze heeft. Soms kan haar zelfvertrouwen nog wel een boost gebruiken. Want wanneer ze wat losser komt, straalt ze en geniet ze van elke aandacht. Mila heeft namelijk meerdere aangeboren afwijkingen, zoals een hartklepafwijking, botafwijkingen en ernstig gehoorverlies. Daarnaast is ze ook te klein voor haar leeftijd, waardoor ze er anders uitziet dan haar leeftijdsgenoten. Dit vindt ze moeilijk, zeker wanneer kinderen haar aanstaren. Niet voor niets ziet ze Jochem Myjer als zielsverwant, omdat ‘hij ook ziek is geweest, maar niet stopt met grapjes maken’.

Afgelopen boekjaar ging haar liefste wens in vervulling: ze mocht een show van Jochem Myjer bijwonen en hem alles vragen over goeie grappen maken.

Stormtrooper Bas

De 4-jarige Bas is een enorme Star Wars fan, sinds de dag dat hij wakker werd in het ziekenhuis en zijn vader naast hem Star Wars lag te kijken. Hij weet alle karakters op te noemen, van Stormtrooper tot Chewbacca. Het schieten en vechten met lichtzwaarden vindt hij één van de mooiste dingen die er zijn.

De allerliefste wens van Bas was dan ook niet moeilijk te raden. Bas heeft een ernstige vorm van botkanker, waardoor hij vaak moe is en veel pijn heeft. Om hem naast dit alles ook een positieve ervaring mee te geven, organiseerden we een hele Star Wars dag voor Bas.

30 jaar Make-A-Wish

Het afgelopen boekjaar stond vooral ook in het teken van 30 jaar Make-A-Wish.

Ons jubileum was - en is nog steeds! - een mijlpaal om bij stil te staan. Met een loterij, nieuwe evenementen, een heus Wish Ball,

speciale Make-A-Wish munten, sieraden, het boek 30FACESTORIES en nog veel meer. Hieronder lichten we enkele activiteiten uit, de hele activiteitenkalender is te vinden op pagina 4.

Speciaal voor ons 30-jarig bestaan ontwierp en produceerde de Nederlandsche Bank een bijzondere Make-A-Wish munt. Op 2 oktober verrichte ambassadeur Wendy van Dijk de ceremoniële Eerste Slag van de munt. Dit leverde ons op social media behoorlijk wat publiciteit op: 14.365 mensen zagen het bericht op Facebook, 3703 op LinkedIn, 2811 op Instagram en 2992 op Twitter.

Bert van Ravenswaaij, CFO Koninklijke Nederlandse Munt:

‘We vinden het een eer om een speciale munt te mogen maken voor het 30-jarig bestaan van Make-A-Wish Nederland. Een stichting die wij een warm hart toedragen vanuit zowel zakelijke als persoonlijke overwegingen.’

Onze ambassadeurs Wendy van Dijk en Fockeline Ouwerkerk streden namens Make-A-Wish mee voor de hoofdprijs van de 10e Christmas Tree for Charity van Sky Radio. Zij kregen, tegelijk met de ambassadeurs van een aantal andere goede doelen, de opdracht een kerstboom op te tuigen. Binnen een bepaalde tijd en mét de versieringen die aanwezig waren. Gelukkig mochten de deelnemers dit jaar zelf ook met eigen ideeën komen. Wendy en Fockeline bedachten kersthangers van sterren en daarop foto’s van wenskinderen tijdens hun wensvervulling.

Ook verzonnen zij een piepschuimen piek in stervorm met daarop ons jubileumlogo. Juryleden Maik de Boer en Paulien Huizinga vonden deze kersboom de best versierde boom van het event en riepen Wendy en Fockeline uit tot winnaars. De hoofdprijs: voor 50.000 euro aan zendtijd op Sky Radio! Samen met Wendy van Dijk namen we bij Sky Radio een radiospot op. In 2019 is de spot twee weken in april uitgezonden en twee weken in september.

Wendy en Fockeline:

‘We zijn heel blij dat we gewonnen hebben. Het komt precies op het goede moment, want Make-A-Wish bestaat 30 jaar. Er is geen mooier cadeau dan op deze manier de stichting onder de aandacht te brengen en alle vrijwilligers een hart onder de riem te steken.’

In januari startte ons jubileumjaar pas echt. We gingen bij alle bedrijven op het Media Park langs met een aantal acteurs, verkleed als cadeautjes. We zijn erin geslaagd Make-A-Wish onder de aandacht te brengen én een donatiebox achter te laten. Enkele bedrijven brachten de box zelfs al helemaal gevuld bij ons terug.

Maar er is meer. Op de 21e startte de InfluWENSers campagne op Instagram. Bovendien vonden het eerste interview en de fotoshoot plaats met één van de dertig geportretteerde (voormalig) wenskinderen uit het jubileumboek 30FACESTORIES. En sieradenmaker Rijkje Vermeulen lanceerde een speciaal ontworpen sieradenlijn, geïnspireerd op de sterren van Make-A-Wish. Ze bedacht vier sieraden voor volwassenen (ketting, armband, oorbellen en ring) en een prinsessenring in kindermaat.

Rijkje Vermeulen:

‘Make-A-Wish doet mooie dingen, maar op bescheiden wijze. Ze zoeken de publiciteit niet op vanuit kwantiteit, maar vanuit kwaliteit. Ze gaan niet voor de sensatie. Het past ook goed, want ik ben heel erg bezig met kracht en hoop halen uit symbolen en Make-A-Wish biedt kinderen kracht en hoop door ze een Wish Journey te geven. En de ‘ster’, hun beeldmerk, heeft natuurlijk een prachtige symbolische betekenis.’

In april besteedde de Telegraaf aandacht aan ons jubileum in de special Vrouw Magazine; de hele special was voor ons gereserveerd. Dat gaf ons de ruimte om de impact van een wensvervulling van alle kanten te belichten. Vrijwilligers, (voormalig) wenskinderen, een van onze ambassadeurs, Hanneke Verburg… zij mochten allemaal vertellen over het belang van ons werk voor kinderen met een ernstige, soms zelfs levensbedreigende ziekte. Met de special bereikten we 730.000 mensen; de oplage bedroeg bijna 450.000 stuks.

Ook in april: tijdens World Wish Day sloeg Hanneke Verburg namens Make-A-Wish Nederland de gong om de beurshandel van deze dag te openen. Dit bericht is op verschillende social mediakanalen gedeeld. Op Facebook zagen 15.756 mensen het bericht, op LinkedIn 3365 en op Twitter 4244.

Na maanden voorbereiden was het zover: op 8 mei bracht Hare Majesteit Koningin Máxima een (werk)bezoek. Zij sprak met vrijwilligers, medisch professionals, ouders van wenskinderen en collega’s over het werk van Make-A-Wish. Hanneke Verburg overhandigde haar het eerste exemplaar van ons jubileumboek 30FACESTORIES. Het koninklijk bezoek trok veel aandacht en er is in de regionale en landelijke media dan ook uitgebreid over geschreven.

Een dag later hielden we ons eerste Wish Ball, in het atrium van Beeld en Geluid op het Media Park. Ook deze avond vroeg enorm veel voorbereiding, want alles moest tot in de puntjes geregeld zijn. Het was met recht een avond vol dromen, een lach en een traan en met aandacht voor vele liefste wensen van kinderen. De aanwezigheid van Make-A-Wish ambassadeurs, speciale gasten en hartverwarmende optredens zorgden - naast een fantastisch diner - voor een onvergetelijke avond. En… we haalden maar liefst 333.300 euro op. In dit bedrag zitten alleen maar 30’jes, soms zijn dingen niet toevallig… De opbrengst was afkomstig van de tafels die de genodigden tegen betaling afnamen, een veiling en een loterij. Deze unieke avond brachten we breed onder de aandacht bij een groter publiek via onze social mediakanalen en natuurlijk ook op onze website.

Hanneke Verburg over ons eerste Wish Ball:

‘Ik ben ontzettend dankbaar dat we samen zo’n mooie avond hebben neergezet en dankzij deze hoge opbrengst nóg meer Wish Journeys kunnen realiseren.’

Kanalen

Social media

Twitter en Facebook

Een trouwe doelgroep volgt ons op social media (vrouwen tussen de 35 en 55 jaar). Het afgelopen boekjaar gebruikten we Facebook dan ook om nóg meer mooie verhalen te delen aan de community. Vooral de verhalen over de Wish Journeys leidden tot een hoger aantal volgers. Door video’s te delen bereikten we eveneens meer mensen. Mede daarom was de samenwerking met ROC/NEP en United zo ontzettend waardevol.

We lieten ons steeds meer zien op Instagram. Vooral dankzij de campagne InfluWENSers wisten we Make-A-Wish zichtbaar te maken bij de millennials, met de bedoeling deze groep twintigers en dertigers aan ons te binden. Met succes, want de inspanningen leidden direct tot meer volgers.

De zakelijke markt is eveneens een belangrijke doelgroep. Daarom gebruikten we LinkedIn bewust om vanuit de community mooie, interessante verhalen te plaatsen. Op die manier probeerden we de zakelijke markt meer en meer aan ons te binden.

Alles bij elkaar zaten we eind augustus 2019 op 75354 volgers op Facebook, 7015 volgers op Instagram, 8618 volgers op Twitter en 4665 volgers op LinkedIn. Daarmee staan wij op een mooie tweede plaats in de social mediabenchmark van stichtingen die zich inzetten voor kinderen.

Website

Afgelopen boekjaar bezochten 348.000 mensen onze website, met een piek na het bezoek van Koningin Máxima: 195.769 mensen, waarvan 83,5% nieuwe bezoekers. Deze kwamen voornamelijk (40,2%) via een directe link op de website, via Google search (28,3%) en via betaalde advertenties (13,5%).

De populairste pagina’s waren: de homepagina, de vacaturepagina voor vrijwilligers en de Wish Stories-pagina. Een gemiddeld bezoek duurt twee minuten; afgerond worden in die tijd twee pagina’s bekeken.

Wish Magazine

In het Wish Magazine plaatsen wij de verhalen van onze wenskinderen en laten wij onze ambassadeurs, vrijwilligers en Wish Partners aan het woord. Het wordt elk kwartaal gemaild naar de hele Make-Wish community (in totaal 70.000 mensen). We deelden afgelopen boekjaar ook veel losse artikelen uit het magazine op de social mediakanalen.

Zorgverleners

De zorgverleners ontvingen iedere twee tot drie maanden nieuws. Wij gaven gerichte info. Bijvoorbeeld over bepaalde ziekten en zaken die binnen Make-A-Wish speelden.

Naamsbekendheid

Afgelopen boekjaar stond Algemeen directeur Hanneke Verburg met een interview in Wendy Magazine. Zij was ook op TV bij het RTL4 programma Life is Beautiful. De wensvervulling van Aleena is namelijk door een cameraploeg van Life is Beautiful gevolgd. Daarnaast had Hanneke een radio-interview met Radio 2 vanwege ons 30-jarig bestaan. Samen met junior ambassadeur Charlotte van Dongen zat ze bij TV Limburg. En collega Lindy was te gast bij Omroep Brabant.

Academische ziekenhuizen

Ook dit jaar ging een team van Make-A-Wish weer op Pop Up Tour langs enkele academische ziekenhuizen in Nederland. Kern van de jaarlijkse tour is de opblaasbare WishDome.

Hiermee creëren we een herkenbare ruimte binnen een plek in het ziekenhuis. In de Wish Dome worden de creativiteit en fantasie van de kinderen geprikkeld door programmering op maat.

Communicatie-vrijwilligers

De communicatie-vrijwilligers zijn onze regionale steunpilaren in het vergroten van de naamsbekendheid. Inmiddels zijn we overgegaan op een storysharing brand.

Vanwege deze overgang hebben we ze allemaal getraind in het doorgeven van verhalen naar de media en naar de andere
collega-vrijwilligers.

Diversen

Er zijn waardevolle samenwerkingen ontstaan met meerdere AV- partijen: ROC/NEP en United. Zo hebben studenten van het ROC in samenwerking met NEP de wensen van prinses Aleena, musicalster Lena en sportheld Noah gefilmd. En United maakte voor ons de aftermovie van de bijzondere Kids Night. Voor ons een welkome ondersteuning en voor de studenten een zinvolle manier om te leren. Doordat de studenten in het afgelopen boekjaar de Wish Journeys, events en bijzondere gebeurtenissen belangeloos filmden, konden wij deze krachtige en soms ook ontroerende verhalen weer delen met onze community. En onze community kon die verhalen vervolgens weer verspreiden binnen hun eigen netwerk.

Een mooi voorbeeld:

Nóg een leuke samenwerking

Afgelopen boekjaar omarmden enkele studentes van de fotovakschool uit Apeldoorn Make-A-Wish voor een opdracht van school. Zij volgden enkele Wish Journeys en legden de verschillende momenten en de uiteindelijke wensvervulling op beeld vast. Deze foto’s mochten wij weer gebruiken voor op onze website en voor social mediaposts. In totaal bereikten we hiermee 100.032 mensen.

Ambassadeurs

Even voorstellen: Xan de Waard

‘Ik kan de jeugd aanspreken’

Ze zit in de Nederlandse hockeyploeg en reist de hele wereld over. Tussendoor studeert ze Business Analytics. Druk? Ja, maar tijd voor Make-A-Wish maakt ze gewoon. Ontmoet onze nieuwste ambassadeur: rising hockeyster Xan de Waard.

Je bent 23, dat maakt je een van onze jongste ambassadeurs. Hoe kom je bij Make-A-Wish?

“Ze hebben me gevraagd. Supermooi toch? Natuurlijk kende ik Make-A-Wish, ze doen zulke goede dingen. In november 2018 dronk ik met Hanneke een kop koffie en het was meteen beklonken. Ik voelde me enorm vereerd. Alleen was het vanwege mijn trainingen niet mogelijk bij de eerste introductie te zijn. Op 15 maart 2019 was er weer een dag voor nieuwe ambassadeurs. Daarna kon ik aan de slag.”

Wat doe je precies?

“Nou, ik ben heel actief op Instagram. Waar mogelijk maak ik daar gebruik van om Make-A-Wish onder de aandacht te brengen bij een jonger publiek. Die zitten niet meer op Facebook, je moet het echt hebben van Instagram. Daarnaast ga ik bijdragen aan de sportactiviteiten van Make-A-Wish, dat lijkt me logisch. En wat ik graag wil, is af en toe meelopen met een wensvervulling. Dan beteken ik naar mijn gevoel pas écht iets.”

Zo’n dag komt best wel binnen, ben je daarop voorbereid?

“Ik stel me voor dat een wens halen of vervullen best heftig is, maar het gaat niet om mij. Het is gewoon mooi om er met elkaar voor te zorgen dat een ernstig ziek kind even niet met zijn ziekte bezig is.”

En wat brengt het jou zelf, ambassadeur zijn voor Make-A-Wish?

“Ehhh… goeie vraag. Daar heb ik niet echt bij stil gestaan. Ik denk dat het heel bevredigend is wanneer je iets voor zieke kinderen kunt doen. En nu ik er zo over nadenk: ik hoop ook dat het me met beide benen op de grond houdt. Als sporter zit je in een soort bubbel. Ik maak maar één ding heel intensief mee: hockey. Dan denk je al snel dat hockey de wereld is, maar dat is natuurlijk niet zo. Om die reden studeer ik nu ook. Het is fijn om met mijn neus in de boeken te duiken. Ik heb het gewoon nodig af en toe mijn focus te verleggen, anders word ik misschien wel hockeymoe. Hockey doe je ook niet voor eeuwig hè.”

‘Ik maak graag tijd voor Make-A-Wish.’

Interview Laurens & Eefje