GEVEN MET BETEKENIS

De hele school in touw voor kinderen als Fien

Marjolein Hensen, directeur Bronckhorstschool

‘Meer kinderen een mooie wens bezorgen’

Een van de acties die afgelopen boekjaar diepe indruk maakte, was de actie van de school van wenskind Fien. Op 13 februari 2019 wisten de hele Bronckhorstschool en de community eromheen een enorm bedrag bij elkaar te brengen. Waarom? ‘Omdat we meer kinderen zo’n mooie dag als Fien gunnen’, vertelt directeur Marjolein Hensen.

Dat is pas echt geven met betekenis.

“Wij organiseren elk jaar wel een actie voor een goed doel en proberen dan iets te vinden waar we ons betrokken bij voelen. Je moet weten dat we als school altijd veel aanvragen ontvangen, maar die betrokkenheid staat bij ons voorop. Dit jaar zochten we naar een manier om wat te doen voor Fien, en voor Make-A-Wish. Fien had zo’n mooie wensdag; we wilden dit ook voor andere kinderen mogelijk maken.”

En toen kwamen jullie op een estafetteloop.

“Dat had een praktische reden: ik wist uit ervaring dat een sponsorloop veel geld oplevert. Je staat dan echt met je ogen te knipperen hoeveel, soms wel 6000 euro. Dus daar gingen wij voor. De actie is in samenspraak met de ouders van Fien georganiseerd, want ja, het ging wel over hún kind. Maar zij hadden precies hetzelfde gevoel: meer kinderen een mooie dag bezorgen.”

De actie hield niet op bij de estafetteloop.

“Nee, we wilden dat de kinderen écht iets zouden doen en dat het niet zou ophouden bij oké, we zamelen geld in, lopen ’s ochtends een rondje en klaar. De betrokkenheid met Fien was zo groot! Daarom vroegen we elke groep om voor na schooltijd een actie te bedenken. Of iets te maken om te verkopen. Wat daar allemaal uitkwam! Een theatervoorstelling, een restaurant, een loterij met zelfgemaakte spulletjes, kermisspelletjes, een bakkerij, een disco, nagels lakken, goocheltrucs… het hield niet op. De groep van Fien maakte sieraden, omdat Fien hele mooie oorbellen kon maken.”

Wat geweldig allemaal.

“Dat kun je wel zeggen, ja. De 13e begonnen we met de estafetteloop. Er was een mooi parcours uitgezet rond de school. Eerst de kleuters, toen de bovenbouw, en zo verder. Wendy

van Dijk kwam ook nog langs, wat een verrassing was voor Fien. Zij had haar namelijk in oktober 2018 ontmoet bij het slaan van de eerste Make-A-Wish jubileummunt. De man van de vorige juf van Fien heeft namelijk een munthandel en wist te regelen dat zij daarbij konden zijn. Zo kende Wendy Fien. Dus toen we bezig waren met het organiseren van deze dag, en dat moest snel, want Fien werd steeds zieker, deden we er alles aan om Wendy erbij te krijgen. Dat is gelukt en Fien was me blij! Wendy liep zelfs een rondje met haar in de rolstoel. En Fien maar met haar handje omhoog als teken dat het sneller moest.”

‘We hadden deze actie niet anders kunnen doen. Onze leerlingen leren op die manier ook iets voor een ander over te hebben.”

Hoe hebben jullie de dag zelf ervaren?

“Geweldig. Iedereen ging er met volle bak voor. Op zo’n dag komt het erop aan dat alles goed verloopt en als je dat dan samen voor elkaar krijgt. Wat was en ben ik trots op mijn school, de kinderen, leerkrachten, ouders, op Fien...”

Een dag met een gouden randje.

“En met een enorme saamhorigheid. Best confronterend ook, want je zag hoe Fien steeds verder achteruitging. Wat bij Fien en haar gezin ook enorm speelde was: genieten van nu en van wat mensen voor je doen. Voor hen was dat echt de drijfveer in de manier waarop ze met haar ziekte omgingen. Het was vanaf het begin al duidelijk dat Fien het niet zou redden, dus ze haalden alles uit het moment.

Make-A-Wish droeg hier zeker aan bij, door Fien een fantastische wensvervulling te geven. Haar wens was niet groots en meeslepend, nee, ze was juist van de kleine, gewone dingen. Ze wilde kinderboekenschrijfster worden, dus voor haar was het al geweldig om Annet Schaap te ontmoeten.”

En dan de hamvraag: je wilde 6000 euro ophalen. Is dat gelukt?

“De opbrengst was nóg meer dan we vooraf bedachten. Aan het eind van de dag kwam er al 2200 euro uit de acties, dat vonden we al een behoorlijk bedrag. Daarna gingen de kinderen het toegezegde geld ophalen voor de loop. En het bleef gewoon binnenstromen, ongelooflijk. O ja, wat ik nog vergat: de man van mijn collega stond tussen de kinderen met de Make-A-Wish jubileummunt. Wendy van Dijk had voor ze vertrok nog snel een fiks aantal coincards gesigneerd. Die verkoop bracht nog een extra kleine 2000 euro op. Alles bij elkaar kwamen we uit op 22.000 euro. Ik heb het bedrag wel zesmaal geteld, ik kon het bijna niet geloven.”

Dat is echt bizar veel.

“Kun je nagaan hoe betrokken iedereen was. We hadden gezien hoe Fien had genoten van haar meet & greet met Annet Schaap. Zo’n ervaring gun je andere kinderen met een ernstige ziekte ook. En we hadden deze actie niet anders kunnen doen. Onze leerlingen leren op die manier ook iets voor een ander over te hebben.”

Naar hoofdstuk toekomst